Kinerja Pelabuhan Konvensional di Makassar
Abstract
The purpose of the paper is to find out the effect of loading unloading and clearance in/out service preparation of the loading unloading productivity to the performance of Makassar Conventional Port. The problem of the paper was the low performance of loading unloading productivity in Makassar Conventional Port due to nature resources, facilities, and human resources. The paper used quantitative method using path analysis. There were 60 samples taken. The result of the paper partially shows that there is a significant and direct effect of loading unloading productivity to the port performance of general cargo ships in Makassar Conventional Port.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Barnabas, P. & Nirmalawati. (2012). Produktivitas Tenaga Kerja Dan Peralatan Terhadap Sistem Bongkar Muat Di Pelabuhan. Jurnal Smart Ek Sipil Mesin Arsitektur Elektro Vol. 1 No. 2 Hal. 17
Basuki, Susanto, & Herianto, H. (2015). Analisis Risiko Kegiatan Bongkar Muat Sebagai Komponen Dwelling Time di Pelabuhan. Jurnal Institute Teknologi Adhi Tama Surabaya Vol. 3 No.4 Hal. 9
Chairunnisa, A.S. (2013), Analisa Kebutuhan Kapasitas Dermaga General cargo Pelabuhan Makassar Dalam Mendukung Konektivitas Intrakoridor Sulawesi Jurnal Universitas Hasanudin Vol. 1 No. 4 Hal. 3
Firmansyah, Anwar & Pujiharjo, 2016, Kajian Pengembangan Pelabuhan Makassar Dalam Menunjang Arus Bongkar Muat di Pelabuhan Makassar. Universitas Brawijaya
Lasse, DA (2012), Manajemen Kepelabuhan. Jakarta : NIKA
____________ (2015), Manajemen Bisnis Transportasi Laut, Charter, dan Klaim. Jakarta : Rajawali Pers
Nugraha, R. (2015), Kajian Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Waktu Tunggu Kapal di Pelabuhan Makassar. Jurnal Institut Teknologi Bandung Vol. 2 No. 1 Hal. 8
Peraturan Direktur Jenderal Perhubungan Laut Nomor. HK. 103 /2/18 DJPL-16 Tahun 2015 tentang Standar Kinerja Pelayanan Operasional Pelabuhan pada Pelabuhan yang Diusahakan. Jakarta Republik Indonesia
PP 61 Tahun 2009 tentang Kepelabuhan
Setiono, B.A. 2010, Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Pelabuhan. Jurnal Universitas Hang Tuah Vol. 3. No.4 Hal.8
Sudarmo, S.T. 2016, Port Busines Development. Jakarta : AGPH
Surat Edaran Direktur Jenderal Perhubungan Laut Nomor UM. 003/87/17 DJPL-15 tentang Acuan Standar Pelayanan (Service Level Standar / SLS ) menggunakan Inapornet untuk Pelayanan Kapal dan Barang di Pelabuhan. Jakarta Republik Indonesia
UU 17 Tahun 2008 tentang Pelayaran
Wibowo, H. (2010), Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Waktu Tunggu Kapal di Pelabuhan Tanjung Emas Semarang. Jurnal Universitas Diponegoro Vol. 2 No. 4 Hal. 7
DOI: http://dx.doi.org/10.54324/j.mtl.v6i3.345
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Prakasa Eko Wibowo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Jurnal Manajemen Transportasi & Logistik (JMTRANSLOG) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.